Minden, ami érdekel, eszembe jut vagy történik velem.

Mizu velem...

Mizu velem...

Lauren Beukes: Zoo City

Könyvértékelés

2018. szeptember 02. - kovacs.netti

Régóta a kívánságlistámon csücsült ez a könyv, viszont nem is egy friss kiadás és nem ismerem az Ad Astra könyveit, így valahogy sosem rendeltem meg. Múlt héten bementem a Coopba egy tzatziki alapportért a gyroshoz, de nem találtam, úgyhogy bosszúságomban az olcsó könyves polchoz vezetett az utam. Nagyon kitartóan kerülöm mindig, így ötletem sem volt milyen könyvek vannak rajta mostanában. Alig pillantottam rá és megláttam a Zoo Cityt. És mint kiderült 390 Ft-ért árulták. Agyam eldobom... Hoztam is magammal és a szombaton nekiálltam, pár nap alatt kiolvastam. A Moly-os 77%-os értékeléssel ellentétben eredetisége miatt szerintem majdnem hibátlan volt a könyv. 

Szerző: Lauren Beukes

Könyv címe: Zoo ​City

Eredeti mű: Lauren Beukes: Zoo City

Fordító: Körmendi Ágnes

Oldalak száma: 356

Borító: puhatáblás, ragasztókötött

Kiadás éve: 2012

Kiadó: Ad Astra

ISBN: 9786155229022

Díjak:

  • Arthur C Clarke-díj (legjobb regény, 2011)
  • Kitschies Red Tentacle-díj (legjobb regény, 2010)
  • BSFA-díj (borító kategória, a regényt pedig jelölték, de alulmaradt Ian McDonald A dervisház című regényével szemben, 2011)
  • A Johannesburgi Egyetem „kreatív író” díja (2010-2011)
  • M-Net Literary-díj (angol változat, 2011)
  • Nielsen's Booksellers' Choice-díj (2011)
  • Sunday Times Fiction-díj (jelölés, 2011)
  • World Fantasy díj (jelölés, 2011)

Fülszöveg:

Senki nem tudja pontosan, mikor kezdett a természetfeletti valósággá válni. Azokat a bűnösöket, akik valaki más haláláért felelősek, misztikus átok sújtja: állatok szegődnek melléjük élő lelkiismeretként és a társadalomból való kiközösítettség jelképeként. A menő újságíróból a társadalom peremére került és egy családi tragédia következtében elállatosodott Zinzi December Johannesburgban él egy Lajhárral együtt, és különleges képessége segítségével eltűnt tárgyakat kutat fel. Amikor Zinzit a neves zenei producer, Odysseus Huron azzal bízza meg, hogy találja meg a lemezbemutató előtt álló popsztár ikerpár nemrég eltűnt lánytagját, Songwezát, olyan ügybe keveredik, ahol újságírói ösztöneire, régi és új barátokra, valamint misztikus képességére egyaránt szüksége lesz. Zoo City mélyén sötét titkok lapulnak.

Végre egy fülszöveg, ami tökéletesen tükrözi a könyvet. A felvázolt alaphelyzet adott, a világ tényleg ilyen. Egyébként roppant eredeti ötletnek tartom az állatokat. Szépen bemutatja a könyv a kitaszítottságot, a társadalom szétszakadását. Ami azért érdekes, mert nehéz már újat mutatni, ami miatt kirekeszthetik az embert. Lauren Beukesnak sikerült. Belelátunk Zoo Cityben a törvénytelen ügyködésekbe, a fennmaradásért való küzdelembe és megismerhetjük milyen képességekkel is jár ez az állatosodás. Emellett kaptunk morzsákat is a "rendes emberek" életéből és megláthattuk azt is, hogy a kettő merőben nem is határolódik el egymástól. Találtam egy klassz kis összegzést arról, hogy mi is ez az állatosodás, ezt változtatások nélkül másolom.

Az elállatosodás egy rejtélyes jelenség a regény világában, amely az egész Földön felütötte a fejét. Azokat sújtja, akik életük során megölték legalább egy embertársukat. Az állatok élő lelkiismeretként élik mindennapjaikat a gazdájukkal, és felruházzák őket bizonyos parapszichológiai képességekkel. A képességek ára viszont a társadalomból való kirekesztettség és megvetés. Az állatok élettartama jóval hosszabb az emberekénél, de ők sem hallhatatlanok. Erőszakkal elpusztíthatók, de ha egy állat meghal, az emberre is tragikus sors vár.

Wikipédia

Leginkább élvezhetővé a riportok, könyv részletek, stb. teszik a könyvet, ahol teljesen random emberekről olvashatunk vagy éppen valami olyan információról, ami segítheti megérteni a felvázolt világot. Eredeti és szórakoztató. A főszereplő szerethető, bár csak foszlányokat ismerünk meg a történetéből. Lajhárját imádtam és a kapcsolatukat is. A történet izgalmas, viszont nincs túlmagyarázva ez sem. A nyelvezete nagyon tetszett, jó az író és a fordító stílusa is. Első Ad Astra-s könyvem volt és azt kell mondjam elégedett vagyok. A borító kifejezetten tetszik, anno emiatt figyeltem fel a könyvre. Rágoogleztam a külföldi borítóra is, az talán még jobban tetszik, beillesztem alulra a képét. Visszatérve a könyv igényes kiadású, normális, olvasható betűméretek, masszív könyv kötés, egyáltalán nem érzem úgy, hogy pár olvasástól kihullanak a lapok, vagy megtöredezik a borító. Ezek után biztosan megveszek még pár kívánságlistás könyvet a kiadótól. Bár nem csípem a misztikus vonalakat, ennél a könyvnél nem ez került előtérbe. Kellemes kiegészítés volt, ami színezte a könyvet. Nyugodt szívvel adok a könyvnek 5-ből 5 pontot!

5.jpg

– Csak hogy biztos ne kerüljek a mikrofon rosszabbik végére, ugye tisztába van vele, hogy nem tudok énekelni? 
– Mintha ez valaha is megakadályozott volna egy csinos lányt abban, hogy lemezszerződést kapjon.

Az emberek azt hiszik, az állatok jobbak náluk. De az állatok közt is ugyanúgy megvannak a sorozatgyilkosok. A csimpánzok gyilkolnak. Csak az a különbség köztünk és az állatok között, hogy nekik nincs miatta bűntudatuk.

A cigaretta még mindig az emberiség legjobb ismerkedőszere.

… Olyan érzés emberek közé mennem, mintha egy macskabölcsőerdőbe lépnék, mintha valaki pamutgombolyagokat osztott volna szét egy elmegyógyintézetben, aztán mondta volna az ápoltaknak, hogy kössenek össze mindent mindennel. Néhány emberen az elveszett holmik pókhálók, lényegtelen kis szálak, amiket bármilyen kis szél elfújhat. Mások mintha acélkábeleket cipelnének. Ha valamit meg akarok találni, először rá kell jönnöm, melyik szálat rántsam meg. Nem mindent lehet megtalálni, ami elveszett. Például a fiatalságot sem. Vagy az ártatlanságot. …

zoocityangol.jpg

Forrás a könyv Moly-os adatlapja és a Wikipédia oldala.

süti beállítások módosítása