Minden, ami érdekel, eszembe jut vagy történik velem.

Mizu velem...

Mizu velem...

Ifj. Veress István: Téridő – ugróknak

Könyvértékelés

2019. április 07. - kovacs.netti

Barátomtól kaptam pár könyvet szülinapomra, ez is köztük volt. Alapvetően nem örülök, ha könyvet kapok, mert rengeteg van, még én sem tudom fejből mi van meg és mi nincs - így könnyen előfordulhat duplázás. Illetve annyi elolvasatlan könyvem van, nem jó ha olyat kapok, ami nem is teljesen az én ízlésem, mert tudom, hogy csak porosodni fog egy jó darabig. Na ez a barátomra nem igaz. Tőle imádok könyvet kapni, mert nagyon eltalálja mindig az ízlésemet és valami szuperképessége révén megjegyzi, hogy miket szereztem már meg úgyhogy duplázás sem fordul elő sosem. Amiért még jobban örülök, ha könyvet vesz nekem, mert sosem olyat kapok, amit agyon hirdetnek és amiatt az ember esetleg többször elhinti, hogy meg kell venni majd. Hanem legtöbbször olyanokat, amiket én eddig fel sem fedeztem, hogy léteznek. Ez történt ennél a könyvnél is. Úgy gondolom egészen figyelemmel kísérem a magyarul megjelenő sci-fi kiadványokat, hát még a novellás köteteket, amikért rajongok, viszont ezzel a könyvvel sosem találkoztam. Nagyon meglepődtem, hiszen nem is régi könyv és elolvasás után kimondhatom, hogy fergetegesen jó is. Közben lecsekkoltam Moly-on, össz-vissz 8 csillagozása van és azok sem a legszuperebbek, szóval nem csoda, hogy nem futottam még bele. Viszont lehet akkor én vagyok rosszul bekötve, mert véleményem szerint ennek egy sokkal olvasottabb könyvnek kellene lennie. Elég sok novellát tartalmaz ahhoz, hogy mindenki kényelmesen megtalálja a szívéhez közel állókat. Nyilván én is párat minden érdeklődés nélkül olvastam végig, de inkább az ellenkezője volt jellemző. Kitaláltam, hogy jelölöm azokat, amiket majd szeretnék ebben a bejegyzésemben megemlíteni, aztán az lett a vége, hogy egy kis túlzással majdnem minden második novellát be kellett jelölnöm. :D Amit még megemlítenék, hogy talán ez a könyv segít kicsit kizökkenni ebből a fránya olvasási válságból, amiben rekedtem. Tulajdonképpen ezért is kezdtem el egyből olvasni miután megkaptam. A novellás kötet erre mindig jó. Nem megy el a kedved, ha már az eleje rossz, hiszen pár oldal után úgyis új novella érkezik, ami új lappal indít. Emiatt végre ezt a normál hosszúságú könyvet is sikerült kiolvasnom és nem tettem félre a többiek mellé.

veress-istvan-terido-ugroknak-a-sci-fi-klasszikusai.jpg

SzerkesztőIfj. Veress István

Művek szerzői: William Tenn, Harlan Ellison, Robert Silverberg, Clifford D. Simak, Robert Sheckley, Philip K. Dick, Gordon R. Dickson, Fritz Leiber, Carol Emshwiller, Brian W. Aldiss, Frederik Pohl, Edmond Hamilton, Theodore Sturgeon, Mayumura Taku, Thomas F. Monteleone, René Rebetez-Cortes, E. J. Stone, Manuel Van Loggem

Könyv címeTéridő ​– ugróknak /A sci-fi klasszikusai/

Fordító: Zsengellér Annamária, Ifj. Veress István

Oldalak száma: 336

Borító: puhatáblás

Kiadás éve: 2017

Kiadó: Urbis

ISBN9786155289217

Tartalom:

  • PROLÓGUS
    • Thomas F. Monteleone: Befejezett jelen
  • A TÉRIDŐ ISTENEI
    • William Tenn: A Brooklyn-terv
    • Harlan Ellison: Jeffty ötéves
    • Taku Mayumura: Fnifmum
    • Robert Silverberg: Miután a hősök hazatértek
  • VILÁGOK HARCA
    • Clifford D. Simak: Jó éjt, Mr. James!
    • Robert Sheckley: Hajnali hódító
    • Philip K. Dick: Ha nem lenne Benny Cemoli
    • René Rebetez-Cortes: Az új őskor
  • ÁLLATI ELMÉK
    • Gordon R. Dickson: Delfin ösvény
    • Fritz Leiber: Téridő – ugróknak
    • Carol Emshwiller: Irha
    • Brian W. Aldiss: A századik zsoltár
  • SZÉP ÚJ VILÁG
    • Frederik Pohl: Egy nap a lottóvásáron
    • Edmond Hamilton: Milyen ott a Marson?
    • Manuel Van Loggem: Párbábuk
    • Theodore Sturgeon: Híreink következnek…
  • EPILÓGUS
    • J. Stone: Minden idők legjobb tudományos-fantasztikus története

Fülszöveg:

Ez a válogatás egészen különleges időutazásra hívja a sci-fi szerelmeseit: a műfaj aranykorába és az újhullám korszakába, azokba az időkbe, melyekben a legjobb történetek születtek.

Ráadásul olyan remekműveket olvashatnak, amelyek magyar nyelven még nem jelentek meg.

Mint már említettem kedvelem a novellás köteteket, mivel változatosak és emiatt lendületesen lehet vele haladni, klasszul rá lehet hangolódni. Persze ehhez olyan novellák is kellenek, amit élvezettel olvas az olvasó. Hát ennél a könyvnél ez adott volt. Egyrészt szép számú történetet sorakoztat fel, eddig talán ez az első olyan novelláskötet, amit olvastam és ilyen rengeteg sok sztoriból áll. Emiatt tényleg lehetett bőven találni ízlésünknek valót. Bár úgy érzem ez az összeállítás nagyon az én ízlésemnek lett szabva, mivel alig találtam unalmas történetet. Ha negatív példát kellene felhozni, akkor Brian W. Aldiss A századik zsoltár című novelláját hoznám fel. Bár értettem a mondandóját mégis unalmasként hatott. Ezzel szemben viszont sokkal több, amit ajánlani tudnék. A téridő istenei blokkból az alábbi történetet emelném ki:

  • William Tenn: A Brooklyn-terv - már egészen a könyv elején sor kerül rá és nagyon ütős az egész, a múltba való beleavatkozás jelenkorra tett hatásáról szól tulajdonképpen. 

A világok harca blokkból a legjobb:

  • Clifford D. Simak: Jó éjt, Mr. James! - erre is azt tudnám mondani, hogy kiszámítható, de ez a legkisebb mértékben sem számít a kérdések miatt, amiket a másolat felvet.

Talán az egész könyvben a legjobb novella, amit az Állati elmék blokkból extrán ki kell emelnem:

  • Carol Emshwiller: Irha - bár a lényeg egyértelműen benne volt a novellában, én mégis még hosszú oldalakon keresztül olvastam volna ezt a történetet, bárcsak kicsit másként alakult volna és bárcsak folytatódott volna...

Ha a blokkokat nézzük egészében, akkor a legjobb a Szép új világ blokk. Mindegyik novellája nagyon érdekes oldalról közelíti meg a témát és talán a legélvezhetőbb kategóriának választanám. Persze tudom, hogy elfogultság áll fenn, hiszen talán ez a témakör áll hozzám a legközelebb. Viszont itt is ki tudom emelni a legjobbat:

  • Frederik Pohl: Egy nap a lottóvásáron - nagyon keményre sikeredett novella, hát egyáltalán nem arra számítottam cím alapján, amiről végül szólt, de tényleg brutál jó és mást nem is mondnék, mert semmi poént nem szeretnék lelőni.

Tényleg erősen kellett gondolkodnom, hogy melyik témakörben melyik novellát emeljem ki, vagy esetleg emeljek ki többet, de úgy érzem felesleges. Olvasatja magát az egész könyv, egyiket sem lenne érdemes kihagyni, hiszen mindegyik tartogat valami meglepetést, fordulatot vagy mondanivalót, ami miatt úgyis megmarad a fejünkben. Szigorúan csak pár kedvencemet emeltem ki, hogy legyen előttem is egy lista későbbre, de tényleg érdemes ugyanazzal az érdeklődéssel végig olvasni az egészet. Rövidek, tömörek, ütősek, így nem szeretnék mesélni részletesebben egy történetéről sem, hiszen azzal pont a lényegét veszítené el. Némelyik novella egészen nagy hatást is tud kelteni, hirtelen fel-fel bukkannak a gondolataim között és még agyalok rajtuk egy darabig.

Kár, hogy ennyire nincs foglalkozva ezzel a könyvvel, mivel neves írók roppant jó történeteit tartalmazza, igényes kiadás és egy hatalmas élmény. Így egyszemélyes ki hadseregemmel is megpróbálom lelkesíteni a népet... Vegyetek, kölcsönözzetek, kérjetek és legfőképp olvassatok a Téridő - ugróknak könyvet, mert nem bánjátok meg! 5-ből 5 pontot adok rá!

5.jpg

Befogadtuk őket, szállást adtunk nekik, képességeiket pedig felhasználtuk, hogy kiegészítsük a sajátunkat. Együtt többek vagyunk, mint külön-külön.

Az információk és a borítókép a könyv Molyos adatlapjáról származnak.

süti beállítások módosítása